Idag har jag varit iväg och fått mitt schema för sommaren och lite annan information. Jag ska vara personlig assistent under sex veckor vilket känns fint. En tanke som slog mig under mötet var att det betyder så mycket att någon tror på en. När en annan person bekräftar att ”det här klarar du” ger det högre odds på förutsättningarna för att man faktiskt kommer göra det. Det är en fin gåva att ge till någon annan.

Oftast tror jag vi håller inne på att uttrycka sådant för att vi är rädda för att ha fel och för att misslyckanden är föraktade. Vi är så rädda för misslyckanden att vi till och med tycker det är jobbigt och obekvämt när andra misslyckas. Jag tycker det är lite skevt. Utveckling sker inte utan misstag och snedsteg. Genom att testa sig fram och tillåta sig själv och andra att göra fel har vi större förutsättningar för att växa. På det sättet behöver vi inte trippa fram försiktigt med en rädsla för att göra orätt utan kan pröva på och lära oss under tiden. Det kan vara läskigt att göra misstag, det får det vara. Det viktigaste är att veta att det är okej och att vi inte är våra snedsteg.

