Min torsdag med resa till Jönköping blev inte riktigt som den var tänkt, men slutade himlans bra ändå! Jag tycker vi tar det från början.

Jag gick alltså upp redan klockan 04.40 för att ta tåget 05.55 till Jönköping och titta på lägenhet, förhoppningsvis skriva kontrakt och sedan skriva tenta. Klockan 10, efter att ha bestigit alla femtioelva trappor var jag och kikade på lägenheten, en tvåa att hyra i andrahand. Det var mycket IKEA och inte min stil men sådana petitesser har man inte riktigt råd att fastna vid när man verkligen är behov av boende. Jag tyckte vi skulle skriva kontrakt men då visade det sig att hon som skulle hyra inte fått godkänt ännu att hyra ut i andrahand. Så istället för att skriva kontrakt skrev jag istället på sådana papper. En liten vresHelena tittade fram inombords, jag vill ju få det klart ;). Men tjejen var väldigt trevlig och sa att hon skulle skynda på dem.

Efter att jag fått sett allt och vi pratat lite begav jag mig mot högskolan för att käka lunch och för att skriva tenta. Jag gick den vackra strandpromenaden, njöt av solen och spelade in Vätterns vågor på mobilen (något lugnande med att ha vattenljud tillgängligt att lyssna på närsomhelst). När jag kommer till högskolan tar jag fram datorn, pluggpapperna och matlådan. Kikar in på min mail och upptäcker då att jag fått ett nytt erbjudande om en lägenhet. En som är både billigare, närmare skolan och med snabbare inflyttning. Jag går upp på högvarv i huvudet, ringer mamma och rådfrågar, ringer tjejen som skrivit mailet och helt plötsligt ska jag på en ny visning efter tentan!

Efter detta går plugget inte särskilt bra, jag är helt uppe i varv. Har lite dåligt samvete till tjejen jag var hos innan, eftersom jag i princip sagt att jag vill ha lägenheten. Men samtidigt har jag en så mycket bättre magkänsla till den andra lyan. Jag skriver till sist ett sms och är ärlig om att jag fått ett annat erbjudande som jag ska kolla upp och alltså inte är säker längre. Tjejen blir nog lite förvånad men skriver att jag ska försöka höra av mig så snart jag vet.

Vid 13.30 skriver jag tentan och svarar på allt jag kan och chansar på resten, som var en del.. Känner att jag ligger på gränsen för ett G men efter en timme ger jag upp och lämnar in. Det får gå som det går tänker jag.

Sedan vandrar jag alltså mot den andra lägenheten. Jag får då ett sms från den första tjejen om att hon kan sänka hyran och att jag får flytta in tidigare. Men den andra lyan är fortfarande billigare. Och när jag kommer dit visar det sig att denna lägenhet är en vindslägenhet (!) med sneda väggar i ett mysigt område nära strandpromenaden. Jag bestämmer mig redan i dörröppningen för att tacka ja om det är så att jag får erbjudandet. Tjejen som visar denna lägenhet var också hon jättetrevlig och mysig. Det visar sig sedan att vi till och med har gemensamma kontakter! Hon säger efter ett tag att det känns väldigt bra med mig och att hon inte kommer visa lägenheten för fler utan att vi kör på att jag ska få bo där! (Lycka!)

När jag går därifrån är jag alldeles hyper och ringer mamma och tömmer ur mig allt som finns i huvud och hjärta. Hon blir glad att det varit så bra och vi planerar redan för att hon ska försöka stanna längre än en dag när hon kommer ner med mina grejer. Jag belönar mig själv med att köpa falafel på en pizzeria efter den långa dagen och sätter mig sedan trött och nöjd på tåget mot David.

Framme i Davids stad blir jag alldeles överlycklig av att se han, äntligen lite trygg mark att omfamnas av efter den turbulenta dagen. Sedan pratar jag dubbelt så mycket på vägen hem och berättar om den galna dagen. Det var skönt att äntligen få dela den med någon som jag vet lyssnar på varje ord jag säger.

Väl hemma räknar jag ihop att jag gått närmare 2 mil (!!) under dagen, inte undra på att jag var helt slut.  Efter att ha kollat serie och käkat pasta somnar jag så gott såååå gott :).

Nu är jag fyllt upp kvoten ”galna dagar” för en bra tid framöver och jag vill bara ha det lugnt och rofyllt i flera månader känns det som ;). Kan vara bra med lite omväxling, men för mig får den där omväxlingen gärna komma sällan!

 

