fjäderJag har många gånger tvivlat på mitt val av socionom som yrke på grund av min blygsel. Jag vet att andra går i liknande tankar vid just människoyrken såsom lärare, psykolog, läkare, sjuksköterska och så vidare. Att det försiktiga draget vi lever med står i vägen för en karriär där man möter människor. För att samtal är en sådan central del av yrket. Jag kan vara rädd att andra funderar på vad jag gör på denna utbildning. Att de inte förstår hur jag ska klara av socionomyrket i framtiden när jag knappt säger ett ord till dem. Eller beter mig osäkert och inte vet hur jag formulerar mig när de är närvarande. Och det finns dagar jag tänker att de har rätt. Att jag inte kommer klara av detta. För jag har ju fått förstå att man ”måste ta för sig i samhället för att klara sig”. ”Prata för sig, visa att man finns med rösten”. Det har jag fått höra så himla många gånger att sådana fraser ringer i bakhuvudet när jag tvivlar.

Men jag vill förklara en sak för dig som går med dessa tankar. För det finns helt andra perspektiv på detta som är viktiga för dig att ta del av innan du fortsätter att tvivla på om du är på rätt eller fel plats. Jag tycker nämligen inte längre att det är så självklart att det är något dåligt att vara den försynta när man ska arbeta som socionom. Jag har under min utbildning snarare funnit motsatsen. För om man tar fram kärnan i detta arbete är det att bemöta utsatta människor och lyssna på deras berättelse. Att se dem och inte lägga fram sig själv. De egenskaper man främst behöver slipa på är ett djupare lyssnande och att se att klienten man möter är mer än sitt problem och att kunna se detta. Bemöta människor på ett schysst och fint sätt.

Att vara socialt kompetent handlar inte först och främst om att kunna prata. Särskilt inte som socionom. Och ska jag vara ärlig tror jag att de av mina studiekamrater som har stort behov av att prata om sig själva kommer ha desto större problem med syn yrkesroll än vad jag kommer ha. Som blyg uppskattar jag inte att fokus ligger på mig för mycket och som introvert tycker jag det är givande att lyssna på andras livsberättelser och försöka förstå på ett djupare plan. Jag upplever att många timida personer har en talang för att förstå andras känslor väldigt bra eftersom man spenderat mycket tid på att iaktta andra. Dessa egenskaper är oerhört viktiga i en socionoms yrke.

Så istället för att se min försiktiga sida som ett hinder för mig ser jag det numera som något jag kan använda till min fördel. På så sätt känns det också lättare att utmana mig själv på de delar jag tycker är läskiga. För då är jag vän med min blyga sida och kan tänja på den om jag känner att den står i vägen för något jag vill åstadkomma. Istället för att kämpa med skammen och inte tillåta mig vara som jag är. En mycket svårare väg att gå.dreams

Jag har själv varit med om att människor ifrågasatt mitt yrkesval på grund av min blygsel. Fått höra att det inte fungerar med ett flin. Och kanske har ni varit med om samma, eller kommer få höra liknande saker. Men jag säger er, lyssna inte på dessa röster. Att bära på en blyg personlighet är inget som står i vägen för detta yrke. Faktum är att all motgång man kämpar med som blyg blir till erfarenheter som gör att vi kan känna igen oss i de vi möter. En känsla av att vara annorlunda och att få kämpa med saker man tycker är tuffa. Väldigt nyttigt för att kunna mötas på ett djupare plan.

Jag säger inte att blygseln inte kan komma att sätta käppar i hjulet ibland, för den har allt sina nackdelar, vilka jag är medveten om. Men jag är så trött på att man talar om oss försiktiga som att vi måste råda bot på vår personlighet och bli någon annan. För det där stämmer inte. Visst att vi behöver komma till en punkt där vi är vän med oss själva och klarar av att tänja på vår försiktighet ibland. Men att bli någon annan behövs absolut inte, för det finns så himla mycket fint, bra, starkt och nyttigt att ta vara på som försiktig! 

Är du en av de som är tveksam till ditt yrkesval (oavsett om det är socionom eller något annat) på grund av din blyga sida? Skulle du behöva skriva av dig och bolla med någon får du gärna höra av dig till mig! Min mail är: blygamyran@gmail.com

