Jönköping JanuariBild från i förrgår när jag vandrade hem från affären, hujedamig vad vackert!<3

Det här med att söka brevvänner via Niotillsfems blogg som jag skrev om härom dagen har fått igång mina tankar ordentligt. Jag pratade med min syster om nya vänner vid ett tillfälle under hösten när hon berättade om en tjej som hon trodde att jag skulle bli god vän med. Vi sa då på skoj att hon kunde matchmakea oss, som man gör med eventuella kärlekspar. Men sen började vi surra vidare på det där och hamnade i frågan Varför det är okej att para ihop kärlekspar men känns underligt att gå på blinddate med en potentiell kompis? Något jag tycker är synd för själv skulle jag tycka det vore himla roligt att få chans att lära känna nya vänner som man annars inte hade träffat på de naturliga arenorna.

Ta bara detta med att det finns mängder med datingsidor på internet men i princip ingen stor sida där man kan söka efter vänner. Sverige är ett av världens mest ensamma länder, många antal ensamboenden och många som mår dåligt för att de inte har ett kontaktnät. Varför finns det då inte större möjligheter att få vänskapskontakter på internet? Varför känns det så ofta som att vänskapsrelationer hamnar i andra hand för att det största fokuset ligger på att skaffa en partner? Kärlek mellan två personer är något jättefint. Men jag är rädd att detta eviga fokus gör att många känner att livet inte är fulländat utan en pojk- eller flickvän när livet faktiskt kan vara himla meningsfullt och berikat med andra relationer. Som vänner.

Jag upplever det som att det blir allt svårare att få nya vänner när man bli vuxen. De naturliga arenorna blir bara färre och hittar man ingen i skolan eller på arbetet som man trivs med riskerar man att bli ganska ensam. Är man som mig försiktig och tycker det är lite svårt att skapa nya kontakter blir den sociala arenan knepig att hantera. Jag är dessutom som introvert i behov av djupare relationer, trivs inte bra med kallprat, och när jag inte fått detta behov tillgodosett har jag mest mått dåligt. För en person som mig vore det därför ypperligt att få chans att hitta människor som också har det behovet som jag har, de där meningsfulla och djupare samtalen.

Vore det inte himla fint om fenomen som det på Niotillfems blogg eller Läslusens kompissökarsida var mer förekommande? Om det fanns sidor där man kunde leta efter likasinnade att ta en fika, se på film, gå på spelningar, pyssla, simma, ta en sväng på krogen eller en promenad med? Eller om det kändes naturligt att sätta upp lappar på anlagstavlor där man eftersöker en partner in crime? Tänk om man som nyinflyttad till en stad kunde logga in på en hemsida och söka efter personer att lära känna i närområdet? Eller läsa på anslagstavlor och hitta personer att spendera tid med som man annars inte hade lärt känna. Det tycker jag vore så himla fint!

En liten dröm jag har är ju att utvidga Blyga Myran i framtiden och då vore det ypperligt med en sida på hemsidan där man kunde söka efter andra blyga, introverta och högkänsliga att bli vän med! Jag hoppas det blir verklighet en dag.

Update: Numera finns det en sådan flik på http://www.blygamyran.se Varmt välkomna in dit!

Har ni andra tips på hur man kan lära känna nya vänner som vuxen?

Önskar er en fin söndag kära ni!

