När man talar om introverta och extroverta kommer man ofta in på detta med hur man får energi och laddar batterierna. Jag har funderat en del på det där, hur jag själv gör för att må som bäst, och tänkte dela med mig av vad jag kommit fram till att jag behöver och mår bra av.

Ordentlig sömn. Detta får man ju inpräntat i huvudet massor med gånger från olika håll och jag tror sömnen är en av mina akilleshälar. Jag sover ofta oregelbundet. Men när jag väl får till rutin och sover mina 8-9 timmar om natten märker jag stor skillnad. Jag blir som en annan människa!

Vara ute. Allra helst i naturen, skog och vatten är som balsam för själen min! Dessutom gör luften att jag andas bättre och djupare. Fyller på med mer energi när andningen får gå ända ner till magen. I naturen mår jag fint alltså.

Läsa böcker. Få stiga in i en annan värld och släppa mina egna orosmoln för en stund betyder mycket för mig. Tyvärr tar jag mig allt för sällan tid för detta när jag studerar. Finns som ingen ro. Men har fått fina boktips av en vän så ska nog ta och låna hem några av dem och läsa nu under praktiken när vi inte har så mycket kurslitteratur.

Hemsidan och bloggen. Att få spendera tid på min dröm att sprida budskapet att det är något fint att vara introvert, blyg och högkänslig ger oerhört mycket. Känner mig oerhört privilegiad som vet så tydligt vad jag vill göra och får och kan göra det också!

Närhet och samtal. Detta är det jag saknar mest när jag är i Jönköping. Jag saknar att krama på David och få kärlek på det sättet. Jag saknar också att ha djupare och meningsfulla samtal eftersom jag inte har särskilt många nära kontakter här. Samtal där man utforskar ett område med en annan människa är så himla givande och spännande tycker jag.

Lära mig nya saker. Helst inom områden jag själv väljer men även saker andra intresserar sig av och som smittar av sig på mig genom deras glöd. Jag gillar kunskap och att känna att jag faktiskt kan saker.

Träna Qi gong/Tai Chi. Har inte tränat länge men jag märker skillnad när jag tar mig tid att träna detta. Underbart skön träningsform.

Äta mat. Jag kan verkligen njuta av god och fin mat och älskar att äta när man är hungrig, top notch! Att se till att äta en ordentlig och lugn frukost känns för mig många gånger som A och O. Sedan drar jag ofta med mig mina smoothies som mellanmål så jag slipper bli vrålhungrig innan lunchen!

Hur får ni energi? Vad har ni för knep för att ladda batterierna?

