introvert-vs-extrovert

Idag funderar jag kring detta med att extrovert respektive introvert ofta ställs emot varandra. Jag antar att det antingen är min konflikträdda eller diplomatiska sida som börjar vrida obekvämt på sig när man i artiklar och annat framställer det som ”vi mot dem”. Hur som helst så är jag inte bekväm med det och jag tror inte det är vägen att gå.

Jag kan skriva under på att vi introverta blivit och fortfarande många gånger blir illa bemötta. Det gör mig förbannad och ledsen eftersom jag anser att man aldrig ska behöva bli dåligt behandlad på grund av sin personlighet. Jag gissar på att detta i mångt och mycket beror på okunskap i samhället och att introverta egenskaper inte varit normen. Nu känns det dock som det håller på att kastas om en del.

Det jag upplever hända när vi introverta nu börjar få upprättelse är att det vinklas om och i en anda ”vi mot dem” kastas fördomar och pikar gentemot de extroverta. Som att ”nu ska de minsann få”. Detta sätt att agera på tycks vara ganska vanligt och jag tycker mig ha sett det i andra grupper också där man tidigare varit ”underdog” men nu får mer upprättelse. Jag kan själv inte påstå att jag inte medverkat i detta. Tror många dras med i det för att det är enklare att lägga problemet hos någon annan.

Men som jag skrev tidigare så tror jag inte att detta är vägen att gå. Varför ge tillbaka? Då startar vi bara ett ”krig” som aldrig tar slut. Då spär vi bara på fördomar som extroverta och introverta redan har om varandra. Det jag vill ska ske är att kunskapen ökas och att vi kan se att både extroverta och introverta har mycket att bidra med. Att båda sätten att vara på är unika och himla bra. För det är ju först då vi kan mötas på riktigt och alla kan få må bra av att vara som de är.

Jag önskar att vi kan komma till den punkt där man stolt kan proklamera att man är introvert eller extrovert och att det ena inte behöver värderas som något sämre än det andra. Att man kan se fördelar med båda personligheterna och på ett respektfullt sätt finna vägar där man kan mötas fastän man fungerar olika.

Vad tänker ni om detta? Har ni och upplevt att extroverta och introverta ställs mot varandra? Dela gärna era tankar i kommentarsfältet! Det vore roligt att samtala vidare om detta med er :).

