Efter att jag skrev inlägget om att Inte ursäkta tystnaden (läs här) började jag fundera mer kring detta med att extroverta och introvertas hjärnor fungerar olika. När jag under hösten 2008 läste The introvert advantage och upptäckte att jag var introvert så var det ett kapitel som fastnade extra mycket. Det handlade om att forskning visat hur introvertas tankeprocessbana i hjärnan går längre och annorlunda än de extrovertas. Jag fick äntligen en förståelse för varför jag inte alltid var så snabbtänkt och att det ibland blev blankt i huvudet om någon pressade mig. Min tanke hade helt enkelt inte fått den tid den behövde för att processas så att jag kunde ta den i mun, i ord.

innie-outie-brainsPrecis som bilden illustrerar går alltså tanken snabbare i en extrovert hjärna än den gör i en introvert eftersom vår bana är desto längre. Detta handlar inte alls om att en som introvert skulle ha mindre smarta tankar för att det går långsammare. Kvalitén på tankarna kan vara lika hög oavsett personlighetstyp. Jag skulle snarare för att hävda att en introvert vore långsam och därmed dum istället vilja påstå att de har välgenomtänkta saker att komma med. Detta kan förklara varför vi som är introverta inte gillar samtal som snabbt byter ämne eller där folk avbryter varandra eftersom det gör att vi inte hinner tänka färdigt våra tankar innan ämnet blivit utbytt eller någon avbrutit oss. Det förklarar också varför vi kan behöva tanketid när vi får en fråga utan enkelt ja- eller nejsvar.

I kapitlet som heter The emerginbrainscape: Born to be introverted? går författaren Marti Laney Olsen också igenom andra upptäckter forskare gjort inom detta intressanta område. Bland annat skriver hon att ämnet dopamin har en avgörande roll i vårt välmående men att också mängden av det också är väldigt viktigt. Dopamin är ett ämne som höjs vid olika typer av spänning. Extroverta är lågkänsliga för dopamin och tål samt behöver mycket av det för att må bra. Introverta behöver istället mindre av detta. För båda gäller dock att vi har en viss nivå av dopamin som gör att vi mår väl och att vi inte mår ultimat om dopaminmängden går över eller under vår personliga ”måbra-nivå”.

Till hjälp för att reglera så att vi hamnar på vår ultimata dopaminnivå har extroverta och introverta hjärnor varsitt ämne. Extroverta tar hjälp av adrenalin för att öka sin dopaminproducering. Det är en förklaring till varför många extroverta uppskattar ”kickar” såsom bergochdalbanor och äventyrssport. Introverta hjärnor tar istället hjälp av ämnet acetylkolin som skapas vid lugna aktiviteter såsom att måla, läsa, vistas i skogen och dagdrömma och reflektera. Detta ämne ökar känslan av harmoni hos introverta och gör att dopaminet inte hamnar för högt.

Denna kunskap om hur våra hjärnor fungerar olika anser jag är extremt viktigt att ha koll på både för sin egen skull men också för att förstå sig på sina medmänniskor. Hur många av oss har inte stått som frågetecken inför oliksinnade personer bara för att vi inte har förståelse för dennes behov och sätt att fungera på? För mig har det hänt ofta. Jag tror att kunskap som denna skulle förenkla samarbetet på arbetsplatser, förenkla arbetet med olika typer av elever i skolan och inte minst öka förståelsen för att vi är olika och har olika behov.

