OLYMPUS DIGITAL CAMERAMycket av det som gör livet värt att leva är enligt mig drömmar. En av mina stora drömmar än den om att leva ett enkelt och jordesnällt liv. Ett liv där intrycken skalas ner och jag inte arbetar bara för att kunna konsumera. Jag vill skala av allt onödigt och komma närmare de värden jag värderar högst. Som introvert och framförallt högkänslig tar jag in så väldigt mycket intryck och jag känner nästan dagligen att jag inte är gjord för detta snabba samhälle. De senaste åren har jag levt med en inre stress som väldigt sällan försvinner. Det är alla krav och att vi ständigt är uppkopplade som är roten till det. Idag finns det inte riktigt några naturliga tillfällen att hämta andan utan livet går i ett.

Det sätts också en press på att det självklara valet är ett 8-17 jobb. Att det vore det enda rätta för oss. Och det är inte enbart heltidsjobb som ses som normen i ett Svensson-liv. Heltidsjobb, bil med återkommande reparationer, hus med ständiga renoveringsprojekt, en uppdaterad garderob liksom inredning, en hälsosam kropp, vara en god förälder men kunna sätta gränser. Jag blir trött bara av att tänka på allt. Jag har svårt att tro att detta är naturligt. Ett liv där vi ständigt får stressa för att hinna allting och kämpar på för några veckor i Grekland på semestern. För en person som är känslig för intryck passar inte denna livsstil.

Därför har jag lovat mig själv att inte hamna i detta ekorrhjul. Tillsammans med David har jag gjort en deal att vi tillsammans ska sikta mot det enkla. Både för att vi båda har svårt för många intryck men också för att min och vår övertygelse är att jorden vi lever på inte mår väl av den livsstil vi har idag. OLYMPUS DIGITAL CAMERARent konkret drömmer jag om att bo i ett mindre hus i närheten av ett gäng kompisar. Vänner som har liknande värderingar om miljön och det enkla livet. Människor som en kan dela gräsklippare, verktyg och bil med. Sådana saker som jag inte upplever mig behöva på egen hand. Det blir mer ekonomiskt och mindre intryck genom att äga färre saker. Tillsammans kan man odla grönsaker och dela på trista uppgifter som att rensa ogräs. Om den tiden kommer när små knoddar kommer till världen kan de få flera vuxna förebilder och den stora uppgiften att enbart två ska uppfostra ett barn blir inte längre lika stor. När man bor närmare sina vänner kan en också lägga fokus på relationer och dela saker som samtal, myskvällar och måltider desto oftare.

Jag vill också leva ett enkelt liv genom att minska på våra ekonomiska utgifter. Det är någon som sagt att det är på det sättet en blir rik, genom små utgifter. Det tycker jag ligger mycket sanning i. Min tanke är att odla mycket och lära mig att konservera mat (mitt senaste uppkomna intresse, superroligt!) och på så vis inte behöva konsumera lika mycket mat utan i viss mån bli självförsörjande. Andra sätt att minska på utgifter är helt enkelt att inte handla så mycket nya prylar. Något jag redan idag inte gör i stor utsträckning men också skulle vilja bli ännu bättre på. Jag vill till exempel lära mig ta vara på gamla saker genom att lappa kläder som går sönder, överta andras saker som de inte längre behöver och finna nya användningsområden för gamla prylar.

Genom att ha färre utgifter krävs mindre inkomster. Mindre inkomster innebär att vi inte behöver arbeta lika mycket och helt enkelt har tid över till de saker en värderar högst. Sådana värden är för mig relationer, mitt engagemang med hemsidan och bloggen, miljöfrågor, att lära mig nya saker, läsa böcker, se nya ställen och mycket mer. I ett liv där vi jobbar för att kunna upprätthålla en livsstil där vi konsumerar mycket får inte sådana saker plats för mig. Det är för mycket intryck. OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Att drömma om den tid när vi kan förverkliga detta än mer gör så gott i magen min. Jag försöker redan idag att skala ner på mina utgifter för att vänja mig och det märks på längre frånvaro av den inre stressen att detta är något jag mår väl av. Jag är ganska övertygad om att mycket av vår psykiska ohälsa skulle minska om en enklare livsstil blev normen. Dessutom skulle moder jord också må väl och kunna fortsätta vara sådär fantastisk. En vinst för alla.
 
Uppdatering: Vill du komma i kontakt med andra som vill leva enkelt? Kanske vill du hitta folk som tillsammans kan skapa en nätbaserad studiecirkel i ämnet? Kolla då in mitt inlägg ”Frivillig enkelhet – Nya kontakter” där du kan skriva en kommentar för att få kontakt med likasinnande.

