Så har jag kommit hem till Jönköping igen efter att först ha varit i Trollhättan och sedan på utbildning utanför Växjö. Eftersom jag leder min studiecirkel Styrkan i att vara tystlåten genom Sensus studieförbund finns det möjlighet att genom dem gå på en ledarskapsutbildning och det är den jag varit iväg på i fredags till lördag. Jag känner att det kommer bli lite svårt att skriva ner hur det har varit i en sammanhängande text eftersom det har hände så mycket på de drygt 26 timmar jag var iväg. Därför tänker jag dela upp det i en hederlig plus- och minuslista som den listälskande person jag är.

Saker som gav en finfin känsla:

  • Maten och miljön! Vi befann oss alltså på Villa Gransholm utanför Växjö och det låg i princip ute i ingenstans vilket jag tyckte var himla skönt. Jag älskar att få varva veckor i stan med dagar på landet (även om det numera sker alltför sällan). För mig som tar in massvis med intryck dagligen var detta optimalt, särskilt när jag skulle lära känna en massa nya ansikten vilket i sig kan vara överväldigande för mig. Sedan var det W O W-känsla på maten och då kommer ordet wow från en introvert, haha. Men som vegetarian blir man sällan bortskämd med übergod restaurangmat så detta var det bästa jag upplevt i restaurangmatsvängen.
  • Att få prata om mitt ämne; om att vara blyg och introvert mer än jag någonsin gjort med nya människor. Detta var förvisso också jätteläskigt många gånger för jag är så rädd att folk ska rynka på ögonbrynen och tycka att detta är ett superlöjligt ämne. Det är ju värsta känslan för mig när folk klankar ner på mina drömmar och hjärteämnen. Men jag fick flera fina djupa samtal om detta och det var ett par stycken som var jätteintresserade av det jag höll på med. Så fint! Bland annat fick jag bra kontakt med kvinnan jag samåkte med och en man som frågade mig massvis om hur jag arbetade som ledare med min studiecirkel.
  • Att få lära sig mer om ledarskap. Ja, alltså att få lära sig nya saker är ju en höjdare för mig och inom ämnen som är relevanta i mitt eget liv blir det desto mer spännande och peppande. Jag känner min egen ledarstil bättre nu och har lärt mig ett antal metoder och övningar som kan vara användbara.
Saker som gav en mindre fin känsla
  • Att åka iväg och umgås så intensivt med massa nya ansikten är ju inte direkt optimalt för en introvert som mig. Jag kan meddela att jag under fredagskvällen var helt slutkörd och egentligen ville hänga på mitt rum efter att utbildningen var klar. Men efter det blev det trerätters (vilket var supergott) och jag kände mig inte alls särskilt social. Trots detta hade jag det ändå trevligt och intressanta samtal. Men ni kan ju ana hur trött jag var när jag äntligen kom innanför mitt eget rum? (Tack Gud att jag fick enkelrum!) Jag smsade med David om att jag kände mig socialt kass och mest ville åka hem. För det är sådan jag blir när min energi är slut. Och det hade ingenting och göra med de andra deltagarna eller att utbildningen skulle varit tråkig. Nej, mitt introverta batteri var bara slut.
  • Jag fick några kommentarer kring min studiecirkel som var lite tråkiga och som tydde på att personen ifråga hade en del fördomar. Som högkänslig och känslosvamp suger jag ju upp allt negativt och blev dumt nog påverkad. Men eftersom det i sådan tydlig grad var desto mer positiva reaktioner så hade jag lite enklare att släppa det efter ett tag.

Allt som allt kunde det alltså funnits lite fler hål för ensamtid för att jag skulle må optimalt, men känslan jag tog med mig därifrån på lördagen var en fin sådan. Jag märkte direkt skillnad på mitt mående efter att jag fått haft en lugn avrundning på fredagen och en god sömn. Alltså inte att underskatta att lyssna på sina introverta batterier och dra sig undan så snart möjlighet finns. Det gav mig ett mer klarsynt sätt att se på det hela dagen efter nämligen. Därav kan jag glatt ta med mig allt nytt jag lärt mig, alla de fina samtal jag haft och alla skratt som skrattades under dessa dagar. Men… jag väntar gärna ett bra tag innan jag åker på en utbildning igen, haha! Nu får det bli lugna helger deluxe den närmaste tiden :).

