Senast skrev jag om hur lätt jag blir uttömd på energi, och jag har verkligen försök ta mig själv på allvar i detta den senaste veckan. Jag har nämligen börjat rensa ordentligt i mina sociala medier för att på så vis minska andelen intryck. Det är också en väg mot ett allt mer enkelt liv. Jag vet att det är fler än jag som blir trötta av det ständiga flödet som pågår på internet och därför tänkte jag dela med mig av hur jag gått tillväga.

1. Bloggar:
Detta är min favorit av alla sociala medier (kanske inte så föga förvånande? :)) och för det mesta ger det energi att besöka min kära bloglovinapp eftersom jag sparat så himla många kloka bloggerskor där som inspirerar, peppar och lär mig massor. Men jag har haft en tendens att lagra mängder med bloggar där som jag faktiskt sällan eller aldrig läser och det ger mig både puls och lite dåligt samvete att jag inte tar mig tiden att läsa deras inlägg som de lagt ner tid och energi på. Så mitt första steg blev helt enkelt att avfölja alla bloggar som jag inte läser regelbundet. På så sätt blir det enklare att öppna appen eftersom det nu enbart finns bloggar som jag faktiskt vill läsa och på så vis får jag mer energi samtidigt som flödet inte blir lika stort.

2. Mailen:
Jag vet inte varför men av någon anledning har jag signat upp mig på en mängd olika nyhetsbrev och reklamerbjudanden (?) vilka många gånger gör att min mailinkorg är överfull. Jag som älskar att få mail blir allt oftare besviken för att det är just reklam eller information från organisationer jag inte orkar lägga min energi på. Därför har jag nu rensat och avsagt mig en mängd olika nyhetsbrev, erbjudandemail och så vidare. SÅ skönt.

3. Facebook
Detta tror jag är den sida på internet som faktiskt stjäl mest energi från mig. Tidigare har jag inte riktigt förstått varför men för ett par dagar sedan pratade jag med en vän om min låga energi och hon sa att hon slutat följa personer på facebook som tar energi från henne. Och då kände jag att det var svaret på varför facebook är en sådan energitjuv – eftersom jag inte väljer alla de intryck som flödar där på samma sätt som jag ändå valt på exempelvis bloglovin. Därför har jag gjort som min kloka vän och avföljt de människor som mest tar min energi och som jag egentligen inte behöver ha en mängd information om. Jag har även gått ur flera grupper och slutat följa sidor som jag inte längre tycker ger mig något positivt.

Internet är en fantastiskt sak som gett mig många möjligheter som introvert, men det kan enkelt bli för mycket för oss som är känsliga för intryck. Därför har denna rensning gjort att det känns mycket trevligare att befinna sig på sociala medier. Det tar helt enkelt inte lika mycket energi längre. Har ni konkreta tips på hur en kan få ner intryck i vardagen, på internet och IRL? Del gärna i kommentarsfältet!

