En av mina standardrätter är tomatsås och pasta. Jag älskar denna rätt och har gjort sen jag började göra min egen under mellanstadiet. Sen dess har jag gjort många olika varianter men min favorit är fortfarande det receptet som jag lärde mig från som 11 åring. Det är en smarrig och smarkrik sås med mycket morötter, örter och creme fraiche. Här är vad som behövs;

image

Tomatpure, krossade tomater, grönsaksbuljong, vitlök, morötter, gullök och creme fraiche (jag hade bara gräddfil hemma igår så det fick duga).

1. Hacka och stek gul- och vitlök tills de blir mjuka.
2. Blanda ner krossade tomater, tomatpure och rivna morötter. Det ska bli väldigt stabbigt när allt detta blandats.
3. Späd med 2-3 dl grönsaksbuljong
4. Krydda med salt, peppar och valfria örter (jag brukar ta oregano, basilika och timjan).
5. Låt småkoka i minst 20 minuter så att såsen reduceras.
6. Under tiden kan man koka pastan.
7. Avslutningsvis blandar man ner cirka 1-1, 5 dl creme fraiche (gräddfil funkar okej också)
8. Servera med pastan och njut!

