IMG_0262När jag har hängt på forum för högkänsliga är det ofta detta med relationer och förhållanden som är på tapeten. En del är tillsammans med någon som inte är känslig för intryck och som inte förstår sig på dem. Flera funderar kring hur det vore att vara tillsammans med en partner som också delade det högkänsliga draget. Varje gång jag läser sådana funderingar har jag haft en tanke att jag ska skapa ett blogginlägg i ämnet. För sedan snart tre år har jag, som högkänslig, delat min tillvaro med en annan högkänslig person, min David.

Liknande de resonemang som finns på forum stämmer det att det både kan vara ganska knepigt att vara två känsliga individer men också väldigt, väldigt fint. Men innan jag går vidare och berättar om vårt förhållande så tar jag en liten förklaring av vad det är att vara HSP (highly sensitive person) eller högkänslig. Att vara högkänslig innebär att man tar in många fler intryck än andra människor gör. Jag kan till exempel snabbt känna av sinnesstämningar och bli berörd av saker som musik och film på ett ganska intensivt och fint sätt. Det kan ge mig massa energi och fina känslor men också ta en hel del när det kanske är mycket ljud och stim.

Det som blir problematiskt är att leva i ett samhälle som är fullt av intryck när man är expert på att ta in dem. Man blir enkelt överbelastad. Att då vara tillsammans med någon som är likadan kan alltså bli… överbelastande och komplicerat. Jag kan erkänna att jag i mitt sinne vid svaga tillfällen ibland önskar att en av oss inte var högkänslig. Det skulle göra saker lite enklare. Vi skulle kunna vara lite mer motståndskraftiga till omvärlden och alla dess krav. Saker kunde rinna av oss och fenomen som orättvisor skulle förmodligen inte ta lika mycket av vår energi. Att ha känsliga tentakler gör att vi ofta känner av varandras humör. Det kan också göra att vi övertolkar negativa signaler eftersom vi är så himla måna om att den andre ska må väl. Rent konkret kan det göra att jag vill få ur David vad som är ”fel” och kanske inte helt litar på att det bara är ”trötthet” när jag får det svaret. För mina tentakler tolkar signalerna som något mer. Om ens partner inte kan slappna av på grund av subtila signaler man skickar iväg blir det ganska svårt att själv vara helt lugn med sitt sinnestillstånd och man kan börja bli orolig för vilka signaler man sänder ut, fast man inte menar det.

Så ja, det kan vara komplicerat att leva så nära en högkänslig person. Det händer att vi hamnar i konflikter på grund av detta. Ibland blir jag tokig när David för tredje gången frågar hur det är med mig när jag redan svarat att jag bara är trött (vid trötthet har jag dessutom lättare för att bli sur..). Men att båda är högkänsliga banar faktiskt vägen för att kunna lösa just konflikter på ett sätt där vi har nära kontakt med våra känslor och kan förklara våra reaktioner på ett språk som båda förstår. Vi är ganska duktiga på att förklara hur vi känner när den andre har trampat oss på tårna, vilket minskar chansen för att vi skuldbelägger varandra. Så även om jag ibland blir tokig på Davids tentakler så är det mycket på grund av dem som jag älskar honom. Jag vet många som har partners som inte tycks förstå dem och deras känslor, något jag aldrig upplevt med David.hsplove

Eftersom vi har en nära kontakt med våra känslor har vi också bestämt att vi tillåter ett brett spektrum av känslor där gråt och känslighet är något fint, inte något att skämmas för. Vi skuldbelägger heller aldrig varandra för att vi är bräckliga eftersom vi själva vet hur det är att leva som högkänslig i ett samhälle fyllt av intryck och press. Vi har även liknande behov av närhet och att uttrycka hur vi känner . Något som känns som en stor trygghet eftersom jag alltid vet att han uppskattar att jag söker närhet. Jag behöver aldrig tvivla på om han vill ha mig nära, det är bara en självklarhet.

Mitt bästa råd till de som är högkänsliga och befinner sig i ett förhållande är att värdera alla de känslor som ni upplever. Är din partner inte högkänslig så försök uttrycka i ord hur viktigt det är för dig att få leva i alla dessa känslor utan att behöva känna skuld. Kanske kan ni tillsammans läsa en bok om högkänslighet för att öka förståelsen, om den inte redan infunnit sig. Är ni två högkänsliga personer är det väldigt viktigt att anpassa ert liv till hur ni fungerar, inte efter den press som finns från samhället. Värdesätt alla känslor ni upplever och se till att njuta av den känslokarusellsresa ni påbörjat tillsammans.

 

