Den senaste veckan har sannerligen varit tuff rent trygghetsmässigt. De renoverar vårt lägenhetshus, som jag berättat tidigare, och just denna och förra veckan har det inneburit att vi inte kunnat vara i lägenheten på dagtid då de byter fönster. Jag är en tvättäkta hemmavarg som älskar att dra mig länge i sängen för att sedan gå upp och pillra med olika sysslor innan jag tar mig an världen. Det har såklart inte fungerat alls på sistone utan jag har fått gå upp i ottan och knallat över till grannen med vår katt. Även om jag är enormt tacksam till vår granne som låter oss vara hos henne så kan jag sällan slappna av på samma sätt hemma hos andra som i vårt lilla bo.

I och för sig kan jag knappast påstå att jag kunnat känna den frid som jag gjort hemma när de bara arbetade på utsidan av lägenheten heller. De har ju satt upp ställningar och går precis utanför våra fönster. Det finns såklart persienner och gardiner men jag tycker ändå det är jobbigt att höra röster så nära utanför. Jag märker att jag blir väldigt trött av att det hela tiden är ljud och av att jag spänner mig utan att tänka på det. Det tar energi och jag sover återigen massvis med timmar utan att bli utvilad.

Detta har i sin tur lett till att jag enbart orkar med mina halvtidsstudier och mitt timvikariat och inte alls kunnat fokusera så mycket på bloggen och hemsidan som jag velat. I detta nu funderar jag på att hoppa av min kurs, eller åtminstone lägga den på is en tid framöver och ta ikapp längre fram. Men vi får se, ogillar att ha saker hängandes efter mig.

Har ni tips och tankar kring hur en kan göra för att renoveringen inte ska ta så mycket energi från en? Någon med egna erfarenheter?

