kameran

UPPDATERING 21/10: KAMERAN ÄR RESERVERAD!

Så då har jag slutligen bestämt mig för att sälja min pärla! Ni som är gamla i gamet här på bloggen kommer nog känna igen upplägget på detta inlägg eftersom jag har kapat stora delar från förra gången jag var på gång att sälja min kamera. Sedan sist har jag använt kameran allt mindre, mest eftersom jag tycker den är för krånglig att ta med sig (detta trots att den är en ganska liten systemkamera om en jämför med andra). Jag har även saknat att förgylla bloggen med bilder men inte haft suget att krångla med kameran just eftersom den är för stor i mitt tycke. För några dagar sedan fick jag även nys på en sådan kamera som jag saknat, nämligen Canon eos M, en supersmidig, grym och prisvärd kamera. Det var också då jag tog mitt slutgiltiga beslut att sälja min egen, trots att det inte är större fel på den.

Så lite info om 410:an.
Det är en fantastisk nybörjarkamera och jag har verkligen lärt mig grunderna med den. Naturfoto lämpar den sig utmärkt för. Även porträtt och bilder på djur. Det finns två nackdelar som jag upplevt med den. Den första är att kameran kan ha svårt att hitta fokus ibland vid närbilder, vilket kan skapa en del frustration när jag är en person som mer än gärna zoomar mig intimt nära på mina motiv. Det andra som jag tycker varit dåligt är att den mer eller mindre är kass i dåligt ljus. Man får alltså passa på under dygnets ljusa timmar, även om den fungerar även när solen börjar gå ner som ni ser på denna bild:OLYMPUS DIGITAL CAMERAHär kommer lite fler axplock från denna fina lilla Olympus:OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERAJag har två objektiv, som i detta set. Varav jag i 9 fall av 10 använt 40-150mm objektivet. Det är alltså det som zoomar mer och jag har upplevt att det ger betydligt bättre skärpa.

Jag har även en ring (adapter) som man kan sätta på kamerahuset som gör att man kan använda sig av äldre, manuella, objektiv.  Minneskort på 4GB följer med såsom minneskortläsare. Finns ett batteri samt en laddare. Det som saknas är ett skydd/lock till det ena objektivet (som detta).

Jag köpte kameran 2010 och minns faktiskt inte vad jag betalade för den men jag kan tänka mig sälja den för 1300 eftersom den fortfarande levererar men ändå har sina brister. Alltså ett väldigt bra pris för en gedigen nybörjarkamera.

Finns intresse, hör av dig här i kommentarsfältet eller på mailen: blygamyran (@) gmail.com.

