HelenalandDet inlägg jag skrev om att ställa sig utanför gruppen och att vara en ö genererade glädjande nog många tankar och reflektioner i kommentarsfältet. Jätteroligt tycker jag! Era reaktioner har även gjort att jag funderat mer på min egen identifikation med att vara en ö och varför jag de senaste åren mest sett det som något negativt. I motsats till mig upplevde många av er istället det mer komplext att vara ö och att det fanns många fördelar med det. Det som fastnat främst hos mig var läsaren ”H:s” ord som skrev att en ö både kan flyta till och från människor och grupper. Dels lät beskrivningen så poetisk men den gjorde även att jag fick upp ögonen för det många fler läsare sedan skrev; att det kommer en självständighet och frihet med att vara personen som är en ö.

Ni fick mig att se på min egen ö i ett annat ljus. Det finns en tjusning med att vara den som fritt kan bestämma var en ska befinna sig och hur länge. Jag har till och med börjat föreställa mig själv som min egna, självständiga, nation till vilken jag bjuder in de som jag vill dela min mark med. Denna ö heter Helenaland och den tänkte jag berätta om nu.

autum

Min ö Helenaland, en Wikipediabeskrivning:
Helenaland (svengelskt uttal: Häjlenaläänd) är en ö belägen på den östgötska kustremsan. Den ligger ganska avskärmad men har snabba förbindelser till fastlandet när behovet infinner sig. För det mesta erbjuder ön sensommar och ljumna höstvindar men under ett par veckor om året kommer det rikligt med snö. Då är pulkarace den givna tävlingen och pepparkaksbak obligatoriskt. Men allra mest är detta en septemberö med insjöar som är lagom varma att bada i och träd vars klädnad har höstens bästa färger.

Nationalsången för ön är Lykke Lis låt ”Dance, dance, dance” eftersom den handlar om att vara blyg och att uttrycka sina känslor genom andra sätt än i ord. Öborna tycker den berättar en historia om dem då de ofta är skygga men samtidigt lever ett rikt inre liv. Dessutom gillar också de att svänga sina lurviga i en dans nu och då, gärna en fuldans i sina egna lyor. Även om Helenaland är en nation och inte ett landskap så har de ett landskapsdjur (nationsdjur). Detta är självfallet den älskade huskatten<3 och i nuläget bor det sexton kattor på Helenaland som alla är högt ansedda jägare och mysmotorer.

Kulturen på Helenaland är en ganska avvaktande men varm sådan. Invånarna uppskattar sin egentid och kan sitta i sina stugor i flera dagar utan att titta ut mer än för en promenad. Tiden i ensamhet spenderas helst med drömmiga projekt som oftast involverar att hjälpa andra människor och göra världen lite bättre. Planering och organisering för landsättning av dessa projekt är något som skapar pirr i magen på invånarna. När egentiden är mättad möts invånarna gärna och samtalar om deras liv (helst i det gemensamma stora grönsakslandet), de frågar hur det går med den varandras projekt och försöker lyssna och uppmuntra. Och även om invånarna uppskattar att sitta för sig själva är det en självklarhet att de hjälper varandra när det behövs. Empatin vill de heller inte ska stanna på deras ö utan de försöker så gott de kan leva på ett sätt som jorden och andra människor inte far illa av.

GarnkattPrecis som i andra nationer finns det lagar och regler på Helenaland. En sådan är att fikaraster inte är till för småprat utan för tystnad eller samtal om hur vi verkligen mår. Det finns även reglerat vad som inte är tillåtet och det är bland annat: höga ljud, folkträngsel och att avbryta varandra. Grundrättigheten är självklart att ha fri tillgång till egentid och meningsfulla samtal och projekt.

Vill du komma och besöka öborna på Helenaland är det bäst att du hör av dig i förtid och bokar en tid. Att komma på spontanbesök är inget invånarna uppskattar. Allra helst skickar du ett mail eller sms så att invånarna kan svara i sin egen takt, något de trivs väldigt bra med. När du sedan kommer på besök blir du med största sannolikhet varmt välkommen och bjuden på vegetariska pastarätter, rundtur på ön och varm choklad. Välkommen hit, hoppas du ska trivas!

Berätta för mig om era öar! Vad heter dem? Vad är den som kännetecknar er ö? Vad har den för kultur och lagar? Hur är det att bo just där?

Uppdatering 30/10: Då detta blev en liten följetång kommer här de andra delarna länkade (Helenaland är del 2).
Del 1: Att ställa sig utanför gruppen
Del 3: Att tillhöra en grupp

