Detta är en fortsättning på gårdagens inlägg ”Hitta din återhämtning”.

fint.
Att som introvert, och även högkänslig, finna metoder för att återhämta sig är något väldigt centralt för vår egen psykiska hälsa. När en finner en balans i vardagen går allt betydligt enklare och med god självkännedom om vilka tekniker som fungerar för oss blir det dessutom lättare att ta hand om sig själv även under tuffa perioder. För mig har vattenträning (vattengympa med pensionärerna ;)) blivit ett guldkorn i min vardag och under kämpiga dagar kan jag se framför mig hur gott jag kommer må under och efter ett vattenpass, något som gör att jag kommit iväg även de kvällar jag egentligen inte mått så bra.

Men hur gör en då en inte vet vilka sätt som funkar bäst för en själv? Tanja Gardner, som jag skrev om igår har tagit fram en metod som kallas ”energy tracker” vilket på ett ungefär blir energispanare på svenska. Den ska jag beskriva mer lite längre ner, först lite mer om dess skapare. Tanja har en hemsida som heter Conscious Introvert Success där hon hjälper introverta som driver eget att kunna göra det utan att ta slut på sina batterier hela tiden. Hon peppar och stöder dessa entreprenörer att finna en väg att driva eget företag som går i linje med deras egen personlighet. Jag tycker det är en fantastisk idé hon arbetar kring och jag tror hon är ett stort stöd för många introverta. Jag tror även att hennes idéer om att energispana är något alla introverta bör ta fasta på. Det finns nämligen inget bättre än att finna den där härliga balansen i vardagen.

Energispanaren innebär att en under minst två veckor varje vaken timme ska anteckna vad en gör och hur ens energinivå ligger. Du följer alltså din energi under din vardag och spanar på hur den ter sig. Utöver detta är tanken att en lägger till några nya aktiviteter som en inte brukar använda sig av för att få ny energi. Det gör en för att se om det finns fler sätt som passar ens personlighet och på så vis också bredda sin återhämtningsrepertoar. Kanske prövar du att ha bad som en rutin under tre kvällar i veckan eller så slår du på en pod eller testar att meditera. Du väljer något som du inte är bekant med och känner på hur det fungerar för dig. Efter dina två veckor med energispanaren kommer du förmodligen upptäcka både energitjuvar och nya energiboosters. Detta gör att du kan få koll på vart din energi tar vägen och medvetet lägga in aktiviteter som gör att din energi blir mer balanserad. Något som i sin tur gör att du kommer må bättre i din vardag.

Vad säger ni, ska vi testa att energispana? Jag tänkte pröva, men inte riktigt så hardcore utan istället för varje timme tänkte jag varannan eller var tredje i två veckor. Jag ska pröva mig på att skriva på schemalagd tid och se hur det känns. Vad ska ni testa på?

Tanjas energispanare hittar ni här!

