Härom dagen fick jag en fråga av läsaren Marie som jag tänkte att jag kunde besvara i ett inlägg då jag tror att det är många som känner igen sig i hennes dilemma.

Hej!
Jag har funderat mkt över att gå eller inte gå på olika typer av tillställningar där jag vet att jag med stor sannolikhet kommer känna mig obekväm pga jag är blyg i sammanhang med mkt människor och även lätt blir “socialt utmattad” pga introversion och högkänslighet. Jag har haft perioder då jag “utsätter mig” pga att jag känner att jag borde och för att få ett rikare socialt liv men oftast går jag därifrån och känner att jag faktiskt lika bra hade kunnat skippa det eftersom jag inte trivs i dessa sammanhang. Har provat med flera möjliga tankesätt (vara mer närvarande i samtal, tillåtande mot min blyghet, anstränga mig väldigt mkt för att vara utåtriktad och social etc.) Vad tror du? Är det bra att följa sin spontana känsla och undvika tillställningar där en vanligtvis vantrivs eller bör en utsätta sig? Kanske inte finns ett givet och allmängiltigt svar men skulle ändå vara intressant att höra hur du ser på detta. /Marie

Så mycket jag känner igen mig i dina funderingar! Det känns som att jag själv varit i dilemmat ”ska jag gå eller inte” tusentals gånger. Både för att jag känt att jag egentligen ”borde” men inte vill men också för att jag ibland vill men inte riktigt vågar.  Och det är här jag tror vi ska börja, att fråga oss själva vilken anledningen är till att vi tänker att vi nu borde gå på dessa sociala tillställningar.

Vad jag kan läsa i din beskrivning låter det som att du faktiskt vantrivs och inte mår väl av dessa sammanhang. Utan går hem med en känsla av att du lika gärna kunnat skippa det. Och det är om något en helt legitim anledning till att stå över. Att ta hand om sig själv är viktigt och väsentligt för vår energinivå.

Jag tror faktiskt att introverta, blyga och högkänsliga många gånger tvingat iväg sig själva på sociala sammankomster under hela ungdomstiden att det räcker för resten av livet. Vilket gör att vi kan få slippa att piska iväg oss själva på fester, konferenser och liknande, om möjligheten finns.

Vad jag tror för dig Marie, men också för många andra tysta och känsliga, är att vi behöver öva dig oss på att stanna hemma utan skamkänslor framför att våga iväg på sociala tillställningar. Vi älskar vår egentid men många kan sällan helt slappna av i den eftersom de tänker att det inte riktigt är okej. Vilket gör att vi inte helt och fullt kan återfå vår energi eftersom den sinar ut i negativa och oroliga tankar. Det är viktigt att vi hyllar våra inåtvända och känsliga drag och tillåter oss njuta i vårt rätta element; stillheten.

Så om det är något jag tycker du ska göra är det att verkligen fundera på om du vill gå på dessa sociala tillställningar. Kommer du fram till att du faktiskt inte vill; tillåt dig då utan några skuldkänslor att stanna hemma. Tystnaden, stillheten och lugnet är en sådan fin upplevelse att den ska upplevas utan skuld och skam<3.

