Det är natten till lördag när jag skriver detta. Ni vet hur inspirationsflow kan komma vid de mest märkliga och opassande tillfällen? Så är det för mig nu. Jag sitter här supertrött efter en lång dag med för lite sömn men kan verkligen inte tänka mig att borsta tänderna och försöka sova. Jag älskar det.

En av de saker som hamrar på mitt hjärta denna natt är det här med att ha en blyg person i sin närhet som man vill lära känna bättre. Hur gör man egentligen för att komma nära någon som är blyg och osäker i sociala sammanhang? Som kanske inte delar så mycket om sig själv eller är den som tar första initiativet. I egenskap av att själv vara blyg och ha mött många blyga tänkte jag därför att jag kunde författa ett inlägg med några tankar kring detta. För blygisar är, av egen erfarenhet, så spännande att få lära känna!

img46Visa att du vill väl och tar emot i sociala sammanhang
För blyga är något av det mest skrämmande att misslyckas i sociala situationer. Vi har ofta extremt höga krav på oss själva, att allt måste gå perfekt för att det ska duga i våra ögon. På grund av vår extra känslighet och tidigare dåliga erfarenheter av det sociala förväntar vi oss inte att människor i vår omgivning ska ”ta emot oss” när vi tabbar till det. Vi är rädda för att andra istället ska höja på ögonbrynen och flina. På grund av detta upplever vi det som att vi har mycket att förlora om vi deltar socialt. Något som innebär att vi många gånger istället förblir tysta, även om vi kanske skulle vilja delta. Vad man som person i omgivningen då kan göra är att visa tydligt att man vill väl och tar emot personen om den gör något ”socialt misstag”.

Hur gör man det, kanske du tänker. För egen del skapas en social trygghet mycket genom att man tittar mig i ögonen och inkluderar mig även om jag varit tyst under en längre stund. Då känner jag fortfarande att jag är en del av gruppen och kan våga hoppa in när jag har något på hjärtat. En annan sak man kan göra är att visa värme och intresse. Att man uppmärksammar och ler när personen kommer, visar att man är glad att se denna. Även detta får människor att känna sig inkluderade och som att man kommer bli mottagen om man gör en blunder.

Visa att det är okej att göra misstag
För att ”sätta ribban” i sina relationer kan det ibland vara klokt att genom sitt eget agerande visa på vilka sätt som är okej att agera i just er vänskap. I detta fall handlar det om att visa att sociala misstag inte är hela världen, att alla gör dem. Att själv kunna rycka på axlarna när man uttrycker sig fel eller inte får fram orden. Jag lovar dig att din blyga vän kommer backa upp dig då sociala blunders är något som vi har stor förståelse för hos andra. Något som också kan göra att vi vågar öppna upp oss, för att vi ser att också du är osäker och ingen social stjärna. Det är något fint med blyghetens begränsningar, att man kan mötas i dem och se att vi alla är människor och inga perfekta ordjonglörer.

Se mer av personen än blygheten
Många blyga är förutom självkritiska ganska hyggliga på att identifiera sig enbart med sin blyghet och inte med sina andra personlighetsegenskaper. Varför jag tycker det kan vara lite problematiskt kan du läsa om i mitt gamla inlägg ”Att bli blindad av blygseln”. Kort handlar det om att om vi förstorar en egenskap kan det ske på bekostnad av andra delar av vår personlighet som behöver få plats och växa. Blyghet är en egenskap som bör omfamnas och ses på mer medkännande. Men den behöver inte alltid ta största fokus så att andra delar av oss försvinner.

Detta är något som späs på av att andra ständigt hänvisar till oss som de blyga, tysta, försiktiga (ofta med en negativ klang dessutom..). När en person får höra samma beskrivande ord om sig gång på gång skapas till slut en lite låda som kan vara himla svår att ta sig ur. Därför är det så jäkla viktigt att människor i omgivningen uppmärksammar vår komplexa personlighet och inte enbart blygheten. Vi har humor, är omtänksamma, kloka och knäppa. Vi är som folk är mest helt enkelt, vare sig mer eller mindre. Men det kan bli skadligt när man ser på oss som mindre än vad vi egentligen är. Vilket såklart gäller våra egna tankars påverkan på självbilden också.

Jag vill avslutningsvis verkligen uppmuntra dig som har en blyg person i din närhet att försöka komma den lite närmare. Allt som oftast blir man glatt överraskad över vad som döljer sig bakom den där tysta, skruvande, osäkerheten. Och jag är inte den första, eller den sista, att upptäcka att blyga personer kan vara bland de mest lojala vänner som finns.

