Ibland händer det att jag refererar till något som kallas Myer Briggs i bloggen. Detta är en personlighetsindikator som kan berätta en del om hur och varför vi agerar och fungerar som vi gör. Eftersom jag nämner detta titt som tätt och finner det väldigt intressant tänkte göra en följetong om Myer Briggs. I det här första inlägget ska jag berätta vad Myer Briggs är och vad det bygger på.mb1

Först lite historia som är saxat från wikipedia:

Myers-Briggs Type Indicator (MBTI) är ett av världens mest använda personlighetstest. Testet framställdes under 1900-talet av amatörpsykologerna Isabell Myers och hennes mor, Katherine C Briggs. Det bygger på den schweiziske psykiatern Carl Gustav Jungs teorier om psykologiska typer. Det är ett av världens mest använda personlighetstest och har över 50 års forskning bakom sig.

Enligt Myer Briggs personlighetsindikator finns det 16 personlighetstyper. Man delas in i den som passar en bäst genom att svara på frågor i ett test som berör hur en får energi, hur en tar emot information, om en föredrar att gå på känsla eller tanke samt hur vi organiserar världen vi lever i i vårt huvud. Dessa delas in i fyra olika skalor och är följande;

– Introvert (I) respektive Extrovert (E)
– Sensing (S) respektive iNtuition (N)
– Feeling (F) respektive Thinking (T)
– Judging (J) respektive Percieving (P)CognitiveFunctions

I slutet av ett Myer Briggs personlighetstest får en som resultat en bokstavskombination på fyra bokstäver. Detta är ens personlighetstyp. För att ge er ett exempel så är de bokstäver jag ständigt får på test dessa; INFJ.

  • I står för att jag är introvert och får energi genom att vara ensam.
  • N står för att jag processer information genom att jag fokuserar på sammanhang och helhet framför detaljer
  • F innebär att jag är en person som går på känslan jag har inför ett beslut framför logiskt tänkande.
  • J innebär att jag har en fallenhet för att avsluta saker istället för att hålla saker öppna.

Vad som är viktigt att poängtera är att dessa är just skalor och att personligheten  inte är som huggen i sten. Jag kan vara extrovert i vissa situationer och även bete mig utifrån tankar istället för känslan ibland. Dessa skalor säger bara hur vi oftast beter oss. Vilken av de båda sidorna som är dominant. Som person kan en också vara ambivalent och vara någonstans i mitten.

Dessa test är användbara på olika områden. Kanske det vanligaste är för personlig utveckling och för att lära känna vem en är. Jag tycker också det är ett fint sätt att få läsa positiva saker om att vara Introvert eftersom det inte finns någon värdering i att Extrovert eller Introvert skulle vara bättre än det andra. Det för bara fram de styrkor som båda har och hur en kan använda sin personlighetstyp på bästa sätt. Testet kan även användas i grupper som på arbetsplatser för att förstå sig på varandras olika sätt att vara på. Detta kan i sin tur leda till att konflikter och missförstånd undviks samt att man kan dra nytta av varandras styrkor. Jag tänker också att det skulle kunna vara en hjälp för lärare att förstå sig på hur deras elever fungerar och vilka stilar de har. Att en del föredrar ensamarbete, mindre grupper och att skriva medan en del vill ha klassdiskussioner och muntliga redovisningar.

I de kommande inläggen kommer jag gå igenom de olika skalorna. Den som blir först ut är Introvert respektive Extrovert!