emiljensenFörutom att jag är kär i David är jag också himla förtjust i denna man, Emil Jensen. Jag har skrivit om han förut och tipsat om hans musik och nu vill jag tipsa lite mer. Det är lite svårt att beskriva vad han gör eftersom han pysslar med olika saker. Men man kan väl kalla honom musiker, komiker och inspiratör :).

Emil är en sådan där tänkande och himla smart människa. Som tycks ha välgrundade argument för hur han lever och det är sådana människor som imponerar på mig. Till exempel gjorde han en cykelturné runtom i Sverige för att uppmärksamma klimatfrågan för ett par år sedan. Emil Jensen har också begåvats med ordets talang och jag tror aldrig jag hört någon kunna sätta ord på saker som han kan. Hans statusuppdateringar är underbara och kan se ut såsom följande: emil!Han kan både vara rolig och allvarlig på samma gång och efter att ha lyssnat inser jag att jag har fått tänka till. Fast inte på ett jobbigt sätt. Nej, Emil inspirerar en att fundera i nya banor och får en att känna att en faktiskt kan leva och välja annorlunda. Alltså en fantastisk inspirationskälla för mig.

Emil är himla bra på skiva men bäst live, hejdundrande bäst faktiskt. Och aldrig tidigare har en artist haft så bra mellansnack. Dessutom på härligt bred skånska! Lyssna bara:

En lite mer komisk:

En lite mer tänksam: Emil Jensen – Likgiltighet

Och jag vill avsluta med att länka Emil Jensens hemsida och ett citat från hans låt ”Inte vackrast i världen”:

Ni som vet att en mur bara är en bro på högkant
Och det som är som det är inte måste vara konstant.

Ni som hör rop på hjälp när ingen annan hör det.
Gör det ni gör men aldrig får nåt för det.
Låter ni blir finns ingen annan där som gör det.

Ni som går dit ni går utan att nån annan styr er.
Ni som får era sår utan att ni blir martyrer.
Ni som drömmer men aldrig blundar för det som händer,
glömmer era fiender men aldrig vänner.
Gör det med hjälp av människor ni inte känner.

Ni är inte vackrast i världen,
världen är vackrast i er.
Och det är inte i era ögon,
det är i vad ni ser.